Czym jest cuma?
Główną rolą cumy jest zapewnienie bezpiecznego cumowania jednostki pływającej do nabrzeża, boi, dalby czy burty innej jednostki. Dzięki linie cumowniczej, statek może być pewnie zakotwiczony i utrzymany na miejscu, co jest kluczowe podczas postoju w porcie lub innym miejscu.
Cumowanie jest nieodłącznym elementem operacji portowych, a liny cumownicze odgrywają w tym procesie główną rolę. Jednak rola cumy na tym się nie kończy. Może być ona używana do celów takich jak holowanie łodzi czy wykonanie zgrabnego obrotu na dalbie. Manewry te są możliwe, dzięki niezwykłej wytrzymałości i elastyczności lin.
Liny cumownicze – rodzaje
Terminologia związana z cumami jest złożona. Liny cumownicze nazwy zmieniają w zależności od konkretnego zastosowania i konfiguracji.
Na przykład, podczas postoju longside, czyli równolegle do nabrzeża, cumami są te liny, które biegną od dziobu do skosu w przód oraz od rufy do skosu w tył. Inne liny, biegnące w przeciwnych kierunkach (po skosie od dziobu w tył i od rufy w przód), nazywane są szpringami, a te ustawione prostopadle do nabrzeża określane są jako bresty.
Szpring, czyli lina cumownicza działająca odwrotnie od cumy
Pełni funkcje pomocnicze i stabilizujące w stosunku do cumy. Znajduje się w części rufowej (szpring rufowy) lub dziobowej (szpring dziobowy). Szpringi najczęściej mocuje się do nabrzeża na wysokości śródokręcia, jednak mocowanie zależy przede wszystkim od wielkości jednostki.
Jak dobrać linę cumowniczą?
Odpowiednia lina wpływa na bezpieczeństwo i skuteczność cumowania. Pewnie domyślasz się, że lina cumownicza do pontonu a np. lina cumownicza okrętowa to dwa zupełnie inne produkty. Czym kierować się przy wyborze cumy? Zwróć uwagę na kilka kluczowych czynników, takich jak:
- Materiał:
- liny z włókien naturalnych (są mocne i elastyczne);
- liny syntetyczne (w tym m.in. z polietylenu, są praktyczne i odporne na warunki atmosferyczne oraz chemikalia, co sprawia, że będą dobrym wyborem nawet w zanieczyszczonych portach);
- liny stalowe (inaczej polipropylenowe, często uważane są za najlepsze liny na cumy ze względu na trwałość, odporność na chemikalia, gnicie, a także ścieranie czy skręcanie).
- Grubość:
Optymalna grubość cumy zależy od: materiału, z jakiego jest wykonana; wielkości jednostki pływającej; ilości stosowanych cum oraz rodzaju akwenu. Warto pamiętać, że woda przenosi ciężar statku, dlatego liny cumownicze muszą przede wszystkim wytrzymać prąd i ciśnienie wiatru, które jest zależne od kształtu statku. Długości jednostki pływającej determinuje grubość cumy – w tym cały sekret, jak dobrać linę cumowniczą.
- Długość:
Musi być dostosowana do rozmiarów jednostki pływającej. Często stosuje się prosty przelicznik, mówiący, że lina cumownicza powinna wynosić półtorej długości jachtu. W przypadku większych jednostek, kwestie regulujące długość cum wynikają z przepisów Polskiego Rejestru Statków.
Zakup liny cumowniczej
O czym jeszcze warto pamiętać, kupując liny cumownicze? Producent z wieloletnim doświadczeniem, a przy tym stosujący nowoczesne technologie to zwykle gwarancja wysokiej jakości produktów. Taką marką jest np. firma Gleistein, której produkty dostępne są w sklepie sailor24.pl
Wiele osób zadaje sobie również pytanie: lina cumownicza z rdzeniem czy bez? Podejmując decyzję, należy pamiętać, że w przypadku lin z włókien naturalnych rdzeń nasączony np. żywicą lub smołą zapobiega gniciu, co znacząco wydłuża żywotność produktów pozostających w kontakcie z wodą.
Lina cumownicza to niezastąpione narzędzie w świecie żeglugi. Pozwala przywiązywać jednostki do nabrzeża, boi, dalby itd., zapewniając tym samym bezpieczeństwo i stabilność na morzu. To jedno z podstawowych elementów wyposażenia każdego statku – różnorodność i funkcjonalność lin cumowniczych sprawiają, że są one nieocenione w codziennej pracy marynarzy i kapitanów.